Mzungu Mrefu - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Géanne - WaarBenJij.nu Mzungu Mrefu - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Géanne - WaarBenJij.nu

Mzungu Mrefu

Door: Géanne

Blijf op de hoogte en volg Géanne

17 Mei 2008 | Tanzania, Dodoma

Dar es Salaam; chaos, stof, broeierig, druk. Volgepakte Dalla dalla’s die elkaar voorbij scheuren, vrachtwagens met lege cola en fanta flesjes, taxi’s vol deuken die luid toeteren, onverharde wegen met hobbels en gaten vol modder. Fietsers die hun leven wagen door op de snelweg tussen auto’s door te slingeren met achterop anderhalve meter hoog gestapelde eierdozen. Langs de weg mannen onder palmbomen, om 7u ’s ochtends, vrouwen in prachtige jurken met tassen op hun hoofd en een kind op de rug.
Uit het vliegtuig een sauna in die naar benzine, mensen en Afrika ruikt. Zweet jij ook, ja ik dacht dat ik wat rook….
Melchior is de reddende engel die een verdwaasde en toch wel ontheemde Geanne door de stad “ Haven van vrede” heen loodst. Van de Universiteit waar 1 kopieerapparaat staat die het niet doet doordat de stroom is uitgevallen naar de Home Office waar ik een werkvergunning moet halen en waar de logica ver te zoeken is. Op een pondje over de Indische Oceaan om in een open lucht kroeg een Kilimanjaro biertje te drinken (If you can’t climb it, drink it!) Slapen in een dubieus hostel onder een mosquitonet en allemaal vreemde geluiden.
De indrukken zijn overweldigend.
Om 5 uur ’s ochtends opgehaald door een vriendelijke taxichauffeur die 3 woorden Engels spreekt en me naar de bus brengt richting Igogwe. De zon komt op, het busstation leeft. In een stoel gewurmd met een fles water en cashewnoten zie ik het landschap om het uur veranderen. Groen in alle kleuren, watervallen, een rode rivier, bomen als sprookjesfiguren, bergen, steppes, Bobbejanen.
De buschauffeur is verre familie van M.Schumacher en heeft mazzel dat er geen flitspalen langs de weg staan, zijn jaarsalaris zal anders snel verschwunden. Allemachtig het leek wel of we gingen opstijgen met een Boeing 747. Schietgebedjes alom. Om me heen wordt er volop gebabbeld, vang wat woorden op, ik ben de Mzungu Mrefu (lange blanke). Een bezienswaardigheid. Daar kan je het mee doen. Er staat ultiem blije muziek op, zodat zelfs je grote teen gaat wiebelen. Onderweg gestopt om uit de raampjes eten te kopen, sinaasappels, brood, water, rode uien, gegrilde mais op een stokje, zwaar onderhandelen over de prijs. De huisjes langs de weg meestal van leem, sommige van steen, het is armer dan ik had verwacht. Inmiddels 12 uur in de bus als blijkt dat deze niet gaat naar waar ik moet zijn. Ze stoppen, ik moet naar buiten, de tas wordt gezocht en in het Kiswahili onderhandeld, door een man meegesleept naar een mini-bus. Mzungu mzungu zoemt het. Het is donker, ik sta als de kaas tussen een tosti, het busje komt amper de heuvels op, de lichten doen het niet en de snelheidsmeter blijft hangen op 20km/u. Heel erg blij dat het dorpje bestaat waar ik eruit moet en een grijnzende Eva zie staan. Poe, toch wel enig angstzweet op het inmiddels smerige voorhoofd.
Karibu Igogwe (Welkom!) Op het ziekenhuisterrein staat het huis. Vuurvliegjes in de tuin. Er is heerlijk gekookt en heb geslapen als een leeuw. Rondom het huis bananenbomen, bloemen in rood en blauw, 2 honden (met vlooien, teken en aan de diarree) die alles wegjagen wat niet hoort.
Morgen begin ik in het ziekenhuis. Ben benieuwd, heb er zin in. Bedankt voor alle berichtjes, fijn!
Probeer nu wat foto’s op de site te zetten.

  • 18 Mei 2008 - 15:07

    Lycke:

    Hey Geanne! Fijn dat je veilig bent aangekomen, klinkt als een heerlijk chaotische reis ;) Hoop dat het werken in het ziekenhuis bevalt! Hier in Mtinko is het top, maar wel echt een cultuurshock inderdaad...!
    Liefs, Lycke

  • 18 Mei 2008 - 15:55

    Mzungu Mdogo:

    Met de lentezon op mn nog veel te blanke velletje toch kippevel...

    Heb ook zin!!

    Dikke smok


  • 18 Mei 2008 - 17:18

    Jeroen:

    Zo te zien tieren mijn zonnebloemen welig (die op m'n balkon en die in Tanzania). Wat een belevenissen, ik kan niet wachten.

    Kus.

  • 18 Mei 2008 - 17:21

    Paul:

    Nimesoma habari yako, safi sana. Ninakutakia maisha mema sana Tanzania.

  • 18 Mei 2008 - 17:47

    Marthe:

    Even wennen dus;) Heel veel succes komende tijd! X M

  • 18 Mei 2008 - 18:19

    Vanessa :

    Hey troelie,

    Ik zal al te wachten op een berichtje , elke keer mijn mail checken! Goed om te horen dat je goed bent aangekomen!
    Ziet er schitterend uit , klein paradijsje....
    Leuke kamer , leuk die blauwe kleur!
    Veel succes op je eerste werkdag!
    Mail je snel.

    Dikke smok troelie

  • 18 Mei 2008 - 18:19

    Jap:

    mooi, mooi! succes in hospitalini!

    groeten!

  • 18 Mei 2008 - 18:39

    Janne:

    Lief kipje, wat fijn dat je veilig op je plek bent aangekomen! Heb veel aan je gedacht de afgelopen dagen. De foto's zien er groen en bloemig uit..! Dat belooft iets goeds. Gek idee jij op dit moment in zo'n andere wereld zit.. Zet 'm op morgen, fijn dat je Eva hebt om je op weg te helpen! Dikke zoen!

  • 18 Mei 2008 - 19:35

    Annegriet:

    Jemig muppeke, dat heb je allemaal best wel snel gedaan. Weinig tijd om te wennen als je meteen al moet beginnen. Maar goed, dat komt allemaal in orde! Heel veel succes en plezier! Kus

  • 18 Mei 2008 - 21:36

    Kees:

    Ha Nansje!

    Ben blij dat je goed bent aangekomen! Leuk verhaal, en op de foto zie je er erg blij uit i.i.g. :) hahahaha!

    kusje van je bruurtie

  • 19 Mei 2008 - 08:31

    Jo:

    Wat een prachtige tuin en een leuk huisje ook! Daar ga je je prima thuisvoelen, nou met de Eefster aan je zij komt alles natuurlijk sowieso goed. Twee mzungu's die alles bij elkaar kunnen uitstorten, geen aangroeiende en opzwellende processen in de borstkas die pussend tot eruptie komen en G in de plane naar huis, zover komt het dus niet! Huil het eruit, krijs het eruit, zeg het banaal en je borst deint weer zo licht als een veertje op je ademhaling.

    Leuke foto, niks te "achen" je bent prettig om naar te kijken. Ook jij gaat avonturen beleven, en ik zal ze lezen op je site wanneer ik tijd heb...ja ja ook hier is het turbulent hoor: 3 sollicitatiegesprekken voor de boeg, vandaag geht's los mit Gouda, volgende week Harderwijk en dan 4 juni de afsluiter: Zoetermeer. De volgorde lijkt gunstig met betrekking tot mijn a priori voorkeuren (in een gesprek kan alles veranderen natuurlijk) want in Zoetermeer wil ik het liefst belanden...2 oefensessies en verknallen en dan rijp en door de wol geverfd naar nummer 3.

    Heb ook met veel vaart, zwier en poeha mijn klinische les de Groningse faculteit binnen geloodst, net op tijd dat wil zeggen 1 dag te laat, dus nu alleen nog 3 weekjes spreekuurtjes draaien hier, in mijn vrolijke pakje naar Groningen in juni en dan (met mijn papiertje en) de aftocht zwaaien!

    Veel plezier, geluk, gezondheid en mooie ervaringen daar!

    XXXX

  • 19 Mei 2008 - 08:34

    Najdralla:

    Geanne, wat ben je ook een toffe meid. Veel succes (ook Eva) als wabenzi in Tanzania.

    Allard-Jan

  • 19 Mei 2008 - 09:02

    Vanessa:

    Dag Geanne!

    Wat een prachtige verhalen en foto's! Heb je natuurlijk een tijdje niet gesproken maar dat gevoel van -oh Geanne is zo leuk en doet van die gave dingen- is weer helemaal terug!
    Heel erg veel succes en plezier in Tanzania! Als lange blanke gaat dat hopelijk helemaal goed komen..
    Ben zelf net weer terug van 3 maanden Peru, hier heb ik onderzoek gedaan voor de niet te vermijden eindscriptie...
    Ik kan niet wachten om weer in het vliegtuig te stappen voor een nieuw avontuur, interessante ervaringen en leermomenten..echter moet de scriptie eerst af..hi,hi.

    Nou ik dwaal af... Geanne, wens je een prachtige tijd toe!

    Liefs uit Lewenborg, van mij & Dali (mijn Europese korthaar, maar wel lief)


  • 19 Mei 2008 - 10:13

    Jan:

    Goed dat je je vertrouwen in de buschauffeur hebt behouden, 't is een heel eind lopen...Zie uit naar je volgende lekker lezende verslag. Groet Eva! Hoop tot binnen 6 weken.

  • 19 Mei 2008 - 10:34

    Eva:

    Leuk hoor, dat je er bent en we al die gekke en leuke dingen samen gaan meemaken!!! Karibu nyumbani.

    xx

  • 19 Mei 2008 - 12:01

    Marjorie:

    dag supervrouw!

    Wat kan jij leuk schrijven. En prachtige foto's ook op je site. Als ik het lees beleef ik het alsof ik daar ben.
    Heel veel plezier en succes met je werk de komende tijd.

    Liefs Marjorie

  • 19 Mei 2008 - 12:12

    Mart & Room:

    Ha Gean!

    Fijn dat de reis zo "soepel" is verlopen ;-) Ziin erg blij dat je veilig aangekomen bent, hebben veel aan je gedacht hoor! Benieuwd naar je ervaringen, houden je in de gaten!

    Mart en Room

  • 19 Mei 2008 - 16:14

    Chris Fokke:

    Hey Geanne,

    Het blijft leuk om je verhalen te lezen!

    Succes daarzo

  • 19 Mei 2008 - 16:18

    Maaike:

    Hee wat super dat je weer in Afrika zit!! In heb ook nog steeds naweeen van Capetown, kriebelsss... Zo te zien heb je t prima naar je zin.
    Heel toevallig zag ik op mn hyves dat Loes(die in 2006 ook in kaapstad zat) ook in Tanzania zit(Dar-es-Salaam). Kleine wereld he...

    veel plezier daar de komende maanden.

  • 19 Mei 2008 - 17:34

    Nienke Grotenhuis:

    He geanne, ziet er tof uit daar! en een leuke kamer ook!
    Veel succes!
    liefs Nienke

  • 19 Mei 2008 - 19:05

    Zulu:

    Met rooibos haustea en net uitgeyogaat lees ik voor de tweede keer jouw verhaal en bekijk ik die fantastische foto's 1000 zulu kussen

  • 19 Mei 2008 - 20:01

    Baba:

    Hujambo Géanne,

    Ik ben blij dat je veilig bent aangekomen in Tanzania. Zo te lezen gaat zo'n lange reis je niet in de kouwe kleren zitten, en dat in een tropisch land.
    Zoals je hiervoor al leest heeft Baba zich ook op het Kiswahili gestort.
    Ik ben van plan om je regelmatig met wat van die termen te bestoken, maar voor nu Hakuna Matata,

    Baba

  • 20 Mei 2008 - 13:40

    Rozedoos:

    Zweet jij ook?
    Ja, ik dacht dat ik wat rook.
    Kom, vertel me eens vertrouwelijk,
    zweet jij ook?

    Ja, ik zweet!
    Van mijn oksels tot mijn reet!
    Maar dat is toch heel natuurlijk?
    T'is zo heet...

    Lieve Géanne,
    Als ik zweet, denk ik aan jou...
    X

  • 20 Mei 2008 - 20:26

    Carolien:

    Ha die langeblanke!
    Wat een mooi reisverhaal tot nu toe. Ben echt enorm benieuwd naar alle belevenissen met de "alledaagse kwalen" die je er zult meemaken, je communicatie met de mensen daar. Komt je cursus goed van pas? Vlotte babbel met de mensen daar? Ach, je gulle lach zal mensen blij maken, dat weet ik zeker! Ik ben erg benieuwd naar het vervolg!
    Groet'n uut Emmmm

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dodoma

Géanne

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 52788

Voorgaande reizen:

15 Mei 2008 - 30 November -0001

Tanzania

01 Januari 2014 - 30 November -0001

Kaapse Tygers

Landen bezocht: