VLAKRA - Reisverslag uit Stone Town, Tanzania van Géanne - WaarBenJij.nu VLAKRA - Reisverslag uit Stone Town, Tanzania van Géanne - WaarBenJij.nu

VLAKRA

Door: Géanne

Blijf op de hoogte en volg Géanne

19 Augustus 2008 | Tanzania, Stone Town

Een bivakmuts van stof op het gezicht, tere ogen beschermd door een zonnebril. Vele kilometers rode aarde zijn onder ons door geschoten zittend in een open jeep. De blaren op de voeten vers en schrijnend. Na de wonderen van de onderwaterwereld hebben we ons nu ook vergaapt aan de onwaarschijnlijke flora en fauna van het vaste land. Temidden van al deze natuurpracht ziet een nieuw schrijversduo het licht. VlaKra. Bestaande uit Brom (Jerome? No Jeroen. Aaah Brom) en Anna (die harde G daar gaat het mis).
Ruaha national park, een thuis biedend aan leeuwen, luipaarden, olifanten en wat dies meer zijt. Niet alles met het blote oog waar te nemen maar toch. Misschien was het wel een leopard van bordkarton daar door de verrekijker. Landschappen zo uit een film, inclusief geroemde zonsondergang. Wat een pracht in dit land. “Van de ene Ooh in de andere Aah”. Vla heeft plaatsvervangende hoogtevrees als Kra op een richeltje balanceert om de diepte eens goed te overzien in de Usambara mountains. “Nee, ik doe wel voorzichtig”.

Veel om over na te denken, lurkend uit een fles rode wijn op een crappy hotelkamer, als twee rasechte zwervers. Voor de verandering een warme douche, ongekende luxe wetende dat de meeste mensen bij een centrale kraan in het dorp hun water halen.
Achterover leunend in een Subaru 4x4 terreinwagen waar we een lift van hebben gekregen, worden we aangehouden bij een politiepost. Papieren, brandblusser, EHBO-kit worden aan een grondig onderzoek onderworpen. Dezelfde autoriteit uitwasemende agent keurt de van duct-tape en tie-wraps aan elkaar hangende dalla-dalla waar 5 man buitenboord hangt geen blik waardig op de terugweg. Het ticket betaald door zweterig briefgeld weggestopt tussen de boezem van een Big Mama.In de berm een geit aan een touwtje naast een smeulend vies vuur waar al het stadsafval wordt verbrand. Lege blikjes en plastic zakken zo uit het raampje gesmeten. Deze levensgevaarlijke voertuigen van de weg halen betekent dat ¾ van de bevolking geen vervoer meer heeft. Alles beter dan de afstand lopend afleggen, een afweging die je hier nog echt maakt, al gaat het om 50km. Zeulend met takkenbossen en zakken graan op de hoofden worden hele dagen besteed aan het van en naar de markt gaan om je waar te verkopen. Een man-uur kost hier niets, financieel gezien is er nauwelijks verschil tussen wel en niet iets doen. Hangtanzanianen te over. Een buskaartje verkoop je niet alleen maar minstens met z’n 5’en. Oorzaak? Oplossing? Is het überhaupt een probleem? En van wie? Werkloosheid, geen sociale zekerheid, corruptie. Een man zonder benen beweegt zich billenwippend voort, geen rolstoel maar sterke armen.

Verhitte discussies met een bejaarde Duitse missionaris. TIA. This is Africa. Het enthousiasme door de jaren heen sterk op de proef gesteld. Afrika verander je niet, het verandert jou.

Nu in Igogwe, nog dikke week te gaan. Plan is om nog even de grens naar Malawi over te steken en dan gaat Vla naar Nl en Kra naar Usangi. Dan nu! De foto’s om van te watertanden en te likkebaarden.

Ps. De leeuw is speciaal voor Ivo

• 19 Augustus 2008 - 16:29

Lycke:

Habari Geanne!
    Wat schrijf je weer leuk :) Word jaloers van de foto's, ik ben inmiddels alweer helemaal gewend in Nederland... :(
    Geniet er van! Tutaonana in Uholanzi :)
    Liefs

• 19 Augustus 2008 - 16:31

Baba:

Ik was al ingeseind via de tam-tam dat dit bericht op de site zou staan. Schitterende pictures en beeldende taal van VLAKRA, geniet er van.

Jan

• 19 Augustus 2008 - 16:43

Zulu:

verheug me op schrijversavond met dit duo

• 20 Augustus 2008 - 08:17

Marloes:

Hey Anna! (wat moet je ook met een harde G? ;) )
    Wat een mooie foto's vooral die van de fantastische boten!!! supertocht hebben jij en Brom gemaakt! Veel plezier met je laatste week Igogwe!

veel liefs

• 20 Augustus 2008 - 08:46

Elly En Trudy:

Bij ons waren bij het zien van de foto's de oh's en ah's niet van de lucht. Prachtig verhaal, kan zo worden gepubliceerd als reisverhaal,indrukwekkende foto's met hierop niet alleen geweldige landschappen, maar ook volop genietende mensen.
    Hartelijke groeten,
    Elly en Trudy

• 20 Augustus 2008 - 09:38

Kim:

Lieve (Ge)anna en Brom!!

Idd wederom een mooi verhaal en mooie foto's.. Eniet no even van je weekje daar met Brom! Veel plezier bij Pien, doe haar de roetjes!

Liefs en een rote knuffel Kim

• 20 Augustus 2008 - 16:39

Nienke:

Wat zien en beleven jullie toch veel! Ik word stikjaloers ;)
    Veel plezier nog,

liefs Nienke en groetjes van Matthijs

• 20 Augustus 2008 - 20:14

Bruurtie:

Ha Nansje Jus d'Orange!

Wat een gave foto's en verhalen weer! Ik heb wel medelijden met die man zonder benen, kon jij hem geen rolstoel cadeau doen als rijke westerling? hahaha Ik heb trouwens je brief ook net door de bus gekregen haha... ben benieuwd! Ik mis je wel heel erg hoor.... Gaan gouw weer wat leuks doen als je in NL bent!

kus van je bruurtie

• 21 Augustus 2008 - 11:41

Chica:

Hoi! Lekker geshopt in Mbeya;) en de dalla dalla weer overleefd??
    Gezellig dat jullie nu in Igogwe zijn:) En het zou helemaal leuk zijn als jullie meegaan naar Malawi!! dikke kus Jikke

• 21 Augustus 2008 - 18:09

Ivo:

Lieve geanne,
    een dikke leeuwenknuffel van ivo

• 24 Augustus 2008 - 10:57

Marthe:

Prachtige foto's. Heel veel plezier de laatste weken. En naar Pien dus!

X M

• 24 Augustus 2008 - 15:37

Jo:

Wat leuk om je kerel te zien! En jij kan ook alles he, schrijven, fotograferen...maar je bent wel wat verminderd, aan de foto's te zien, of niet?
    Je ziet er wel goed uit hoor, bruin gebronsd en twinkelend met je schrijfhelft aan je zij!! En inderdaad, wat een kwijlende CVA-foto's! Mijn mondhoeken hangen allebei zelfs!

En da Pienster is geloof ik ook al ter plekke of niet? Dan wacht je voor de spreekwoordelijk zo zware laatste loodjes nog good company!

Ik moet het hierbij laten, wat een vederlichte zucht van opluchting voor velen, maar er is een Penny-meisje van het paard gedonderd (een van de meest voorkomende traumata, hyperventilerende tienermeisjes die een sprong van hun Emandia-vergeef me Marieks-niet helemaal kunnen handelen...vooruit maar weer..ik moet dus aan het werk voor dit 19-jarig exemplaar.

Hasta la vista, tot aan de volgende post of misschien zelfs Hollandia (viva)!

XXXX