Sultan zonder krulsnor - Reisverslag uit Stone Town, Tanzania van Géanne - WaarBenJij.nu Sultan zonder krulsnor - Reisverslag uit Stone Town, Tanzania van Géanne - WaarBenJij.nu

Sultan zonder krulsnor

Door: Géanne

Blijf op de hoogte en volg Géanne

05 Augustus 2008 | Tanzania, Stone Town

Van bibberen in de bergen naar een tropisch eiland waar het water zo belachelijk blauw en helder is dat ik me in een 1000 en 1 nacht sprookje waan, inclusief Arabische prins met stoppelbaard en bruinverbrande kop, over uit Dubai. Helaas in een brak vliegtuig en niet op een vliegend tapijt maar dat mag de pret niet drukken. Wuivende palmbomen, verlaten wit poederstrand. Omschakelen van dokteren in de rimboe naar strandhangen.

Hier op Zanzibar is de belangrijkste godsdienst de Islam, Arabische invloeden alom, kleine straatjes met afbladderende blauwe muren, doolhof van versierde deuren,pijprokende opa’s, geluid van het ochtendgebed. Sluipende burka babes met donkere ogen, jongens met glimmend geborduurde hoofddekseltjes. Iedereen wil wat van je, opdringerig „ come my friend my friend“. Een haven vol met kleine Dows vol visnetten, katten snuffelend tussen het afval. Racende dalla dalla’s en wapperende palmbomen, een man op een mintgroene kinderfiets, roze croc’s aan, peddelt rustig voort, kakelende kipjes in een mand achterop. Jeroen -toch lichtelijk claustrofobisch- ervaart aan den lijve de maximale dichtheid van mens op mens in een busje. De backpacks angstvallig bijeengebonden met een klein oud touwtje op het dak, tussen de takkenbossen en cocosnoten.

Aan de andere kant van het eiland doe ik mijn eerste duikervaring op. In het zwembad welteverstaan met een apepakkie aan en maximale diepte 2m. Onderwater ademhalen, idiote ervaring, nog ietwat angstig. Dagen daarop op volle zee, je achter over laten vallen van de boot de diepte in, de bovenwaterwereld vergetend. Niets is wat het lijkt. Wuivend koraal, school vissen in de surrealistische kleuren die de meeste kleuters gebruiken bij het tekenen, blauwe zeesterren, schildpadden die het aquarium zijn ontstegen (2m lang), octopussen, murenen. 6 dolfijnen zwemmen onder me door. J zweeft ergens om me heen en verzuip bijna door lachaanval.

Genieten geblazen. Nu in internetcafe met zowaar een echte cappuchino en heerlijk blazende airco. Na 3 maanden oploskoffie verademing. Het verwende nest in mij komt boven! Nog zo’n 4 weken om rond te reizen. Daarna kleine verandering van plannen, ga in Usangi (N-O Tanz) de laatste weken co-schap doen bij de beroemde Petite alias Pien, dit ivm Nederlandse invasie in Igogwe.

Foto’s volgen....(jaloersmakend)

Tutaonana, Geanne

• 05 Augustus 2008 - 08:26

Pieter:

Jaaaaa laat zien die foto's !!!!

• 05 Augustus 2008 - 08:28

Jan Van Der Meulen:

bedankt Géanne, je maakt m'n dag weer zonnig. Duiken moet ik dus echt nog es gaan doen. vergeet je Susanne Degeling niet in Old Town? Kent het eiland echt goed. Moi, Jan en Froukje

• 05 Augustus 2008 - 08:29

Carolien:

Geinig, een beetje telepathie.. Mooie verhalen, ben blij om te lezen dat je weer lekker aan het genieten bent en dat de oude geanne weer een beetje in je naar boven komt! Veel plezier!

Kus

• 05 Augustus 2008 - 08:31

Carolien:

En mooi balen, alweer niet de primeur om als eerste te reagerem ;-)

• 05 Augustus 2008 - 08:33

Lycke:

Habari Géanne!
    Klinkt goed hoor, Zanzibar! Benieuwd naar je foto's :) Geniet maar van alle luxe voor je straks weer de rimboe in moet ;)
    Baadaye! Lycke

• 05 Augustus 2008 - 08:56

Paul:

Géanne, habari za Zanzibar? Nimefurahi kusikia tena kutoka kwako. Ninakutakia safari njema na likizo njema Zanzibar.

• 05 Augustus 2008 - 08:59

Paul:

• 05 Augustus 2008 - 09:48

Annegriet:

Schatteke! Geniet ervan, grote omschakeling! Jaloers op de duikervaring.. Vond zelf snorkelen al een groot feest.. Fijn fijn dat de sultan er is.. KUS

• 05 Augustus 2008 - 09:55

Martin:

Jahaaa!!!

Zo lees ik het graag, genietend van al het moois even wat tijd maken om ons de ogen uit te steken (en cleansistah...wat heb je dat verdiend zeg!!) Heb Zanzibar even gegoogeld...echt adembenemend! Kijk uit naar de foto's... Het leven is mooi, als door een gloednieuwe roze (duik-)bril!

Geniet ervan en vooral van elkaar! Tot snel!

Mart

• 05 Augustus 2008 - 10:35

Peter:

Klinkt als aardige change of situation met je vorige verhaal. Valt die veranderingen te handelen? Heb je ook onderwater foto's van de dolfijnen? Ik ben benieuwd.. Kijk uit naar de nieuwe update :)

Peter

• 05 Augustus 2008 - 11:44

Gijs:

Ach die arme Jeroen in de dalla dalla. Wat een rot manier om in te worden vervoerd, je kunt mijn paniekaanval in de minibus ook vast nog wel heugen? Veel plezier samen en maak er wat van de laatste werkweken. Na wat ik van je heb gezien in Igogwe heb ik de volste vertrouwen in je dat je het kunt en dat het goed komt.
    Liefs
    Gijs

• 05 Augustus 2008 - 12:34

Stijn En Room:

Hej Geanne,
    leuk om twee verschillende verhalen te lezen met ongeveer toch wel dezelfde inhoud!
    Veel plezier daar nog en geniet ervan!
    ps. Mart, jij bent toch zo druk aan het werk??! ;)

Dikke zoen Stijntje en Room

• 06 Augustus 2008 - 05:57

Cleanmother:

Fijn dat jullie weer bij elkaar zijn na zo'n lange tijd. Die vakantie is jullie van harte gegund. Zie uit naar de foto's. Het was goed jullie stemmen even te horen bij het opgenomen telefoongesprek. Blijf vooral genieten!
    Kus, Ria

• 06 Augustus 2008 - 08:49

Trudy Huisman:

Je hebt je duikervaringen zo verbeeldend opgeschreven, dat wij het als een film voor ons zien. Wij genieten mee! Leuk dat je over enkele weken Pien ziet!
    De Zwolse co's verspreiden zich over Afika!
    Hartelijke groeten,
    Elly en Trudy

• 06 Augustus 2008 - 10:50

Jikke En Annemieke:

Vanuit Igogwe smullen we van je vakantieverhalen, vooral die cappuchino is jaloursmakend! In Igogwe heeft inderdaad een nederlands invasie plaatsgevonden, wij maken dus ook plannen om elders ons co-schap te vervolgen. Veel plezier nog met reizen en tot over een week of 2-3?

Groetjes Jikke en Annemieke

• 07 Augustus 2008 - 07:51

Jan:

De zonnebaars in de vijver wacht met smart op je. De bijtgrage tandjes zijn gek op Zanzibar-duiksters. We keep in touch.
    Die prins uit K a/d IJ, een echte doorbijter daar onder de evenaar.

J

• 07 Augustus 2008 - 13:43

Piet:

Wat een rot vakantie!

• 08 Augustus 2008 - 17:14

Lennart & Femke:

Ha Geanne,
    je schrijft geweldig, en wij weten hoe het er in werkelijkheid uit ziet, dus helemaal geen moeite om het ons voor te stellen. Geniet er van! Mocht jij op enig moment behoefte hebben aan jaloersmakende foto's (je weet het niet): op www.lennartenfemke.nl zie je onze Tanzania foto's.

Groet!
    Lennart&Femke

• 10 Augustus 2008 - 18:36

Jo:

Dus jij vond het niet zo verkeerd om wat reisaankondigingen en tipaanvragen op je pagina te krijgen? Met voldoende voorkennis tijdig een change of direction kunnen plannen, en gezellig met pientite! Vroeg me inderdaad al af wie dat was...
    Vond je het niet eng, het idee dat je van nature geen lucht zou kunnen krijgen en enkele (lees maar miljoenen) kuub water boven je hoofdje hebt?! Ie, ben niet claustrofobisch, maar volgens mij moet dat ongeveer zo voelen als het gevoel dat ik krijg bij die gedachte..ik vind dat ik eigenlijk, zodra de omstandigheden dit ook in de hand werken, deze beklemmende angst zou moeten overwinnen...ben benieuwd.
    Heb je het wel gezellig met
    da J-man?
    Was inderdaad niet aan het overdrijven, met de almost-post-mortemstaat van mijn lichaam na mijn slopende dienstregime, ik kwam thuis, heb me op bed laten vallen (een beetje zoals jij achterover op het water, maar dan voorover) en een uur ongegeneerd liggen ronken. Voordeel is wel dat ik nu nog redelijk gesproken een avond heb.

Morgen weer een C, means: uitslapen!!!

Exciting dat je nog zo'n tijd voor de boeg heb, heb je er de kracht nog voor?

XXXX en zet m maar weer op (niet de bokkebaard, maar de die-hard-mzungusnor).

• 19 Augustus 2008 - 09:08

Eva:

Heerlijk zeg!
    Nu weer samen terug in Igogwe? Geniet daar nog even van stromend water en electriciteit...
    Succes nog he, de wijn staat al te wachten!
    Xx

• 19 Augustus 2008 - 12:33

Anne:

Dushi! wat leuk dat je pien op gaat zoeken! kan jullie verhalen eigenlijk niet lezen want het klinkt zo fantastisch... ben stikjaloers! (zei zij die net 8 maanden knalblauw water en kleuterschool visjes om haar heen had) nogsteeds geen flauw idee wat voor keuze-coschap ik ga doen... haha
    nou, geniet nog even en geef pien een dikke knuffel, oja, vraag haar of ze jou ook een van mij geeft dan ;)

dikke kus xxx annie