Brrrrr winter - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Géanne - WaarBenJij.nu Brrrrr winter - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Géanne - WaarBenJij.nu

Brrrrr winter

Door: Géanne

Blijf op de hoogte en volg Géanne

26 April 2006 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Het is triest maar waar, het wordt hier winter, verlangend denk ik aan de eerste mooie dagen in Groningen, inconsequent huisfeest met koninginnedag, buiten zitten in waterig zonnetje met een mok thee, hopend dat het witte vel lekker zal verbranden, bruine boterhammen met kaas, fietsen door het Noorder Plantsoen. De Tafelberg gaat ook vervelen, gewoon een groot uitgevallen heuveltje.

Grapje

Ik lach me slap om het begrip koud hier, namelijk alles onder de 23 graden (It’s freezing!). Slapjanusen die Afrikanen. Doen zelfs jassen aan, die ik niet eens bij me heb. Zelfs al mensen met mutsen gezien (en ik loop nog steeds op mn HEMA-slippers) Wel een kinky regenjas gekocht, zo een tot aan de grond. Het plenst hier namelijk wel, dit weekend voor het eerst in 2 maanden. Het rioleringssysteem blijkt dit duidelijk niet gewend te zijn, straten stonden vrij snel blank. Gelukkig was ik brak (samen met alle roomies) en konden niets anders dan onder onze dekbedjes op de banken liggen, 3 (foute) films kijken en pizza’s bestellen. Het gevolg van teveel antivries-citroensap (hip gezegd vodka-lime) en Savannah’s in de Opium. (Mart-Jan, commercieel economisch gezien is dit drankje een gat in de markt, importeren die hap, kom leuk langs dan kun je het proeven).
De hoeveelheid verschillende soorten afro-kapsels in het straatbeeld hier is overweldigend; knotjes, vlechtjes, grote bossen, kleine bossen, linksdraaiend, tegen de wind in krullend, je bedenkt het niet of het is er. Klein onderzoekje heeft uitgewezen dat vooral de mannen gaan voor grote kapsels, zo lijken ze langer (slim).

Er is ingebroken in ons (zwaar beveiligde, hoge muren, prikkeldraad, tralies voor ramen) huis, de laptop van een van de roomies is spoorloos verdwenen. Tot diep in de nacht opgeweest, politie erbij etc. Ik slaap echt overal doorheen want niks gemerkt.... Boo onze dove ‘waak’hond heeft ook niets gehoord. Diezelfde nacht zijn ook de ruiten van meerdere auto’s in de straat ingeslagen...Slaap toch iets minder als een roosje nu.
Bij gebrek aan m’n orkest (dat nu overigens op tournee door Israel is met de ‘Boulevard des Miseres’ hoe is het daar?!Ben stikjaloers...) ben ik verslaafd aan Kwaito= hiphop/rap/funk van de ZA’se bodem. Als je dat hoort moet je gewoon dansen of tenminste met je hoofd wiebelen. Met een beetje mazzel zit je in een minibusje uitgerust met een Ultraboosterbas Sound System, lekker dicht tegen elkaar aan te swingen. Zelfs de big mama’s doen mee. Het is apart te zien dat de blanke bevolking het openbaar vervoer ontloopt (vastgeroest denkpatroon?), en alles met de auto doet. Overdag is OV prima te doen, altijd leuke gesprekken met chauffeurs en medepassagiers. Het nieuws hier is vrij beperkt, buitenland bestaat niet. Kranten zijn van een ‘zo zo’ niveau, ik lees de koppen die aan lantarenpalen hangen altijd ’s ochtends als ik naar het ziekenhuis wandel. Fijn om te zien wie er nu weer vermoord is, hoe de rechtszaak van Zuma, de voorzitter van het AIDS-committee verloopt (hij kon zich niet inhouden m.b.t. een HIV positief meisje van 16...en dat moet dan een voorbeeld zijn, triest)De stroomvoorziening voor de Kaapregio ligt op de kop, van de twee energiecentrales is er een al maanden kapot (Afrikaans reparatietempo) en de ander heeft een opfrisbeurt nodig. Stroom kan op elk moment van de dag uitvallen.
Verder weinig spannende dingen...
Negerzoen (of mag dat woord niet meer?)
Geanne

  • 26 April 2006 - 13:54

    Jan:

    Hoi dochie,

    Ik dacht al waar blijven de berichten uit freezing Africa. Ik merk dat het "chillen" je goed afgaat. Hier is het volgens Martin Bril, Rokjesdag. Nou dan weet je het wel en negerzoenen, zijn inmiddels Buyszoenen..of zijn het Buiszoenen.
    Dikke smok

    Pa

  • 26 April 2006 - 13:56

    Heleen:

    He Geanne!
    In Italie heb ik -15 gehad, ben benieuwd wat ze dan allemaal aantrekken, haha!! Tis wel heel indrukwekkend en vernieuwend allemaal wat je mee maakt, als ik dat zo lees. Pas goed op jezelf en veel plezier nog!

    Liefs,

    Heleen

  • 26 April 2006 - 14:41

    Coen:

    Hallo hallo,

    ik heb per abuis op de knop gedrukt dat ik je emails niet meer krijg. Kun je dat wellicht terugzetten. Verder is alles hier als anders, een beetje saai dus.

    Groetjes,
    Coen

  • 26 April 2006 - 22:53

    Chris F.:

    Tjsa Geanne, hoe zit het met het Negerszoenen? ;)

  • 27 April 2006 - 07:43

    Willianne:

    Heej Gé! Wij zijn al blij dat het hier een keer de zon schijnt en dat het aantal graden boven de 16 uitkomt, gekke mensen die afrikanen! Ow ik heb gisteren net een doos met ZOENEN gekocht dus blijkbaar mag negerzoenen niet meer :)

  • 27 April 2006 - 08:03

    Kim:

    Hey Geanne!

    Hmmm...ik probeer wanhopig de eerste zonnestralen mee te pakken, maar bruin worden ho maar! Als het hier 23 graden is trek ik al bijna mijn bikini aan...Veel plezier nog!
    CU, kus Kim

  • 28 April 2006 - 15:31

    Riena Van Huizen:

    Hallo Geanne,

    Wat geniet ik toch van je verhalen en vooral de prachtige foto's. Ik wens je nog veel plezier en we blijven je volgen.

  • 01 Mei 2006 - 17:27

    Fokke Anneke Annemarie En Esther:

    lieve gejanne fijn dat je het zo naar je zin hebt, leuk om alles van je te lezen en je prachtige fotos te zien groetjes vanuit Bedum van ons allen,

  • 04 Mei 2006 - 09:18

    Astrid:

    Hallo! Wat maak jij wat mee zeg! Ben wel jaloers. Kan je ook al goed Afrikaans spreken dan? Echt heel leuk om je verhalen te lezen, geniet er maar enorm van, ben benieuwd hoe mooi bruin je straks bent! Veel liefs van Astrid

  • 04 Mei 2006 - 09:19

    Astrid Gordijn:

    voor de duidelijkheid..

  • 07 Mei 2006 - 07:42

    Gea Santing:

    Geanne, wat beleef je allemaal geweldige dingen.Leuk om de verhalen te lezen. Geniet er geweldig van meid. Groetjes van ons uit Emmen.
    Brugt en Gea

  • 07 Mei 2006 - 08:28

    Jeanette:

    he geanne,
    Koninginnedag was zonnig maar fris, en lang geen 23 graden fris maar een graad of 17 volgens mij.
    Natasja(mijn dochter) moest optreden op de grote markt van school
    Ze deden mee aan de groningse gruiten. Dit ging over groente en fruit dat maakt gruiten
    Jongens uit haar klas zongen de rap en de dames deden er een dansje op, erg leuk voor de kids.
    Ze werden als vips behandeld in het news cafe. Op het moment is het wel lekker weer met veel wind, das nou jammer.
    Geniet er nog maar lekker van hier gaat het leven gewoon door net als altijd,dat merk je snel genoeg weer als je hier weer bent. groetjes van mij en enog veel plezier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Géanne

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 52770

Voorgaande reizen:

15 Mei 2008 - 30 November -0001

Tanzania

01 Januari 2014 - 30 November -0001

Kaapse Tygers

Landen bezocht: