Van een olifant een mug maken - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Géanne - WaarBenJij.nu Van een olifant een mug maken - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Géanne - WaarBenJij.nu

Van een olifant een mug maken

Door: Géanne

Blijf op de hoogte en volg Géanne

12 Juni 2008 | Tanzania, Dodoma

Tijdens heerlijke halfslaap, opgerold in een bed gemaakt naar lengte van de gemiddelde Tanzaniaan (tot aan mn navel) het afschrikwekkende geluid van een bloeddorstige mug, zoemend rond het linkeroor op zoek naar een vrij stuk huid. De pest is dat het donker is, de lichtknop buiten handbereik (want mosquitonet en koude vloer) de squeeze-cat opgedraaid moet worden en daarmee het hele huis ontwaakt. Aaah.
In de wilde weg om me heen slaan is geen optie dus hop alle bungelende ledematen onder de slaapzak. Wat zijn die beesten slim. Zoveel herseninhoud kunnen ze niet hebben, gekeken naar de proportie hoofd/vleugels/gewicht, maar dit wezen is een wonder der natuur.
Ze weten de juiste persoon te vinden, weerstaan een met gif geimpregneerd net (de verpakking beloofde versuffing tot de dood erop volgt, niet schadelijk voor de homo sapiens) en zijn tevens drager van de ziekte die weet ik veel hoeveel mensen het leven kost. Malaria. Daar waar ik (als Westerling) pillen ter preventie voor slik, met woeste dromen als gevolg.

Al het wetenschappelijk onderzoek tot op heden ten spijt is er nog geen goede oplossing gevonden. Citronella/DEET helpt niet en de business van Broer M-J ,de allesdodende elektrische vliegenmepper, zal hier geen plek verwerven op de markt ivm tekort aan batterijen.

Tanzania bungelt op de wereldranglijst van BNP/hoofd ergens onderaan, op plek 205 tussen Uganda en Afghanistan ($1100).Nederland staat op plek 19 ($38 600)
Zo promoveer je van armlastige Groningse studente met een barrelfiets tot Tanzaniaanse Rich Girl.

Op 1 slipper lopen als de andere stuk is, ontslagen willen worden niet omdat je beter bent maar omdat je de opnamekosten niet kunt betalen. Kip-Geit-Mobiele telefoon-Koe-Fiets-Auto. Status aan de hand van bezit. Water en geen melk. Elke dag dezelfde trui aan. Ugali (maismeel met water, verworden tot warme klont) eten in plaats van rijst.
De grootste bron van inkomsten is landbouw (en dus afhankelijk van oogst, regenbuien en overstromingen). Goede scholing is schaars, de infrastructuur beroerd.
Het bijzondere aan de mensen is dat ze van een mug geen olifant maken, eerder omgekeerd.

Tot zover het geografisch verantwoorde gebabbel! Op de kinderafdeling inmiddels twee groepen patiënten. De ene helft barst in huilen uit bij het zien van dat geval in witte jas met vreemde kleurtje, de andere groep lacht breed en geeft een high five (tano). Het opgeblazen kwashiorkor kind begint leeg te lopen en de eetlust terug te krijgen. Op het middenveld met een bord pap. De jongen met nog maar 1 been (auto ongeluk en vervolgens verwaarloosde wond op resterende been) mag eindelijk naar huis, ook al heeft hij geen stok of prothese.

In de theepauze wordt er samen met Patricia (die helpt in huis) een bananenboom neergehaald met groot kapmes. Hmmmm. Met donderend geraas stort de hele boom ter aarde. Ik weet wat we morgen eten! Kookbananen met tomaat, ui, knoflook.
Begin me meer thuis te voelen hier, uiterlijk vertoont kenmerken van verwaarlozing (wanneer heb ik voor het laatst onder de douche gestaan?). www.smerigineenhandomdraai.tz is in de lucht! Ben een inhaalslag aan het plegen in de kaartcompetitie met Evil en een “bruin de buik” project opgezet (bestaande uit lekkere ligkussens op de veranda,bikini en goed boek met vogels als muzikale ondersteuning). Verder dineren met de vrome buurvrouwen

Asante sana voor de leuke post (doet er 3 weken over!) de tussenstanden van het EK per sms (Jeroen en Roos!) bij gebrek aan legale TV aansluiting.

Baadaye papegaai (kiswahili variant op See you soon baboon)

• 12 Juni 2008 - 13:53

Tanja:

Hee Djie-en!

Wat supermooi om je verhalen te lezen! Je schrijft altijd heel erg leesbaar en ik vind het heel erg stoer van je, dat je dit weer zo goed hebt aangepakt en gewoon gegaan bent!... Ziet er naar uit dat je je wederom vermaakt daar in Verweggistan!
    Af en toe een douche doet trouwens niemand kwaad he;)

Met mij hier in groningen gaat het zun gangetje: gister met het huis geborreld, kamer nog steeds een bende en dinsdag aanstaande optreden in ierse pub met nieuwe bandje (met cello en viool):) Ben druk recepten aan het bereiden voor recepteerkunde (Het struikelbok van onze master)en morgen Nederland-Frankrijk kijken in een kroeg die origineel genoeg Het Cafe heet.

Ga ervanuit dat je, solidair als je bent, je morgenavond je ook in een compleet oranje tenue hijst

Heel veel liefs vanuut Grunn, en geniet van je tijd daar!
    xTanja

• 12 Juni 2008 - 14:08

Annegriet:

Frida's pub!! Ziet er geweldig uit! Duidelijk helemaal the place to be.. Chipsnamayai minder aantrekkelijk.. Waar is trouwens het fluorescerende rode sausje? Je verhalen zijn een welkome afwisseling in de lange, saaie, onderzoeksdagen. Een kus en een knuffel!

• 12 Juni 2008 - 14:14

Nog 1x Annegriet..:

Dat filmpje is gaaf!

• 12 Juni 2008 - 14:20

Pieter:

Ik ga patent aanvragen voor een squeeze cat / muggenracket combi! Meer dan een market niche zo te lezen. Wil jij de proto testen?

• 12 Juni 2008 - 14:37

Baba:

He laiverd,

Mooi dat we weer een bericht uit de "binnenlanden" krijgen. MJ moet maar eens kijken of hij mogelijkheden ziet om Tanzania mugvrij te krijgen of hebben ze meer aan een jazz-saxofonist. Leuk dat je berichtje bij mij op kantoor binnenkomt, ben je meteen weer op de hoogte van alle wel en wee. Ach en één zo'n mugje, Remember ELP tijdens de Pinksteren. Veel erger kan niet.

SMOK en we'll call you.

Pa

• 12 Juni 2008 - 16:41

Eva:

He, Patricia is in het echt veel mooier en niet zo dik...!

Ja, ik ga weer aan die grrr&8930-2#@... klinische les.

En gelukkig kunnen we inmiddels overal om lachen!

Baadaye papagaai.

• 13 Juni 2008 - 14:16

Lycke:

Habari!
    Klinkt allemaal weer erg herkenbaar... soms droevig, soms heel leuk, alle uitersten komen hier langs!
    Hoop dat je niet al te veel verwilderd daar ;)
    Tutaonana!

• 13 Juni 2008 - 16:44

Krootjes:

Met al je verhalen ga ik me meer afvragen waarom ik zwarte doosjes met kaarten erin probeer te verkopen voor 400 euros de stuk. We kunnen wel trots zijn hier dat we die $38600 per jaar besteden aan nuttige zaken, bestrijding van het onrecht van de goudvis en toch nog minstens 2 euro per maand over hebben voor Unicef.

Desondanks wisselen in je verhalen de ellende en de dagelijkse verhalen mooi af. Ben je niet bang dat je een integratie cursus nodig hebt als je terug komt?

Lees je verhalen met veel belangstelling. Dank!

Peter

• 15 Juni 2008 - 16:07

Marthe:

Hé, hoe warm is het daar? Ik zie jullie ook met lange mouwen, of is dat meer tegen de malaria-muggen;)

X M

• 15 Juni 2008 - 17:17

Troelie:

Hey Laiverd,

Zou je zo vriendelijk willen zijn om drie van die kleine dreumessen in je koffer/bag-pack mee te nemen naar Nederland?

Die doktersjas staat je echt goed. Het ziet er gezellie uit , vooral dat dansje , ik hoop dat je binnekort ook al dansend in zo'n filmpje te bewonderen bent!

Sla die muggen dood!! Ik krijg er jeuk van.

Dinsdag Nederland-Roemenie , ik verwacht dat je de longen uit je lijf schreeuwt ook al heb je geen beeld of geluid, steun onze mannen. Geweldige games trouwens.

Spreek je snel!

succes

Liefs Vanessa

• 16 Juni 2008 - 07:58

Marloes:

Hey roomie de poomie!!!

wat een topverhaal en foto's!!! lijkt me echt zooo gaaf om daar te werken! hier schijnt het zonnetje ook een beetje en sleur ik ook elke ochtend mijn ledematen (zonder klamboe) mn nest uit ;) hier verder alles goed, ,helemaal gillend gek met Oranje en het voetbal! drinken tot de zon op komt en dan weer naar het AMC ;)

nou meissie have fun!

Kus

• 09 Augustus 2008 - 06:39

Jo:

Geetje jeemineetje!

Beetje laat bericht van hier, manana manana, het tempo van de tropische neger, ja ja na 1 zo'n paginaatje van jou ben ik helemaal ingeburgerd zullen we maar zeggen...
    Maarreee....wat een prachtige beeldspraak toch weer in de beschrijving van je dagelijkse beslommeringen, die men natuurlijk in elke uithoek van den aardkloot vindt! Die weeshuizen man, ik wil ook komen, even een paar babies mee naar huis nemen. Hebben wel allemaal aids he?! Mmm...complicerende factor....ah er zal toch wel 1 babietje of misschien zelfs wel 2 te vinden zijn met een negatieve viral load??!!

Zoveel kleine negerbabies, voor het kiezen hebben we het.

Ik hoop dat je inmiddels de spirit nog zo goed up high houdt, hoorde van Boetus wat heimwee-gekleurde flarden tekst, hopelijk valt het mee. Ben van plan in mijn 2 vroege diensten dit weekend op de spoed (waarvan vandaag de eerste) jouw paginaatjes bij te lezen, dus ik kom het antwoord waarschijnlijk vanzelf wel tegen...toch altijd eerst vragen, dan zelf zoeken he...bekend co-schap fenomeen.

Dag skatje, die witte in het witte (de witte de with-straat is wel echt naar iets genoemd hoor!)

XXXX